Jak hodnotíte současnou dopravní situaci v osmém městském obvodu? Opravené chodníky, bezpečnější přechody či křižovatky, úpravy ve prospěch cyklistů. To jsou některá opatření dokumentující snahu radnice o zlepšení dopravy. Ta ve spolupráci s občany řeší problémy, na které má prostředky. Největší z nich, navíc se vzrůstající tendencí – tranzitní doprava a živelné parkování jsou však nejúčinněji řešitelné jedině ve spolupráci s magistrátem.

Každý občan Prahy 8 se s jejich dopady setkává často. Vždyť Prahou 8 projede denně více jak 90 tisíc vozidel. Situace je obdobná téměř v celé metropoli. Musíme se tedy bohužel smířit s tím, že pokud nebude pohyb vozidel centrálně regulován, Pražané budou stále častěji těmito jevy ohrožováni. Tranzitní doprava a živelné parkování jsou dva odlišné celky, které však mají stejného původce i řešení. Tranzit vytváří permanentní hluk, znečišťuje ovzduší a způsobuje nebezpečné situace pro pěší a cyklisty. Parkování nám komplikuje základní dopravní obslužnost prakticky v celé městské části.

Lze se účinně bránit? Částečným řešením tranzitu může být otevření tunelu Blanka. Ta však bude vnímána jako součást vnějšího okruhu, přibudou auta, která do Prahy nemíří. Díky iniciativě Prahy 8 vznikne ještě letos návrh pokračování Blanky, ale nedostatek financí další stavbu neumožní. Parkování pak pomohou celopražské zóny, které se po létech snahy konečně začínají realizovat v podobě námi navržené. Měly by vyřešit dnešní katastrofální situaci, kdy najít místo pro parkování vozu u bydliště je stále obtížnější. Toto řešení bude jistě účinné.

Z mého pohledu, i dle vzoru ze zahraničí, je jedinou šancí mýtné či ekologické známky, zpoplatňující vjezd do metropole. Pomůže jistě i dokončený Pražský okruh a dostatečné množství parkovacích míst na kraji města. Obě stavby by však Praha platit neměla, měly by být na úkor středočeského a celorepublikového rozpočtu.

Michal Švarc
zástupce starosty MČ Praha 8
tel. 606 035 260

michal.svarc@praha8.cz